sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Leijonasydän

Nonii, mitä enemmän seuraatte blogeja, sitä useempia "arvosteluja" saatte varmasti lukea. Haluun silti kertoo mun versioini ja mun mielipiteeni, nimittäin Dome Karukosken uusimmasta elokuvasta Leijonasydän.

Pähkinänkuoressa: "Leijonasydän on koskettava kertomus pikkukaupunkilaisesta uusnatsista, Teposta (Peter Franzén), joka rakastuu kiihkeästi temperamenttiseen Sariin (Laura Birn). Uudella avovaimolla on tummaihoinen poika Ramu (Yusufa Sidibeh). Kasvaako Teppo ulos ennakkoluuloistaan? Voittaako rakkaus vai kaveriporukan luoma paine? Elokuvan yllättävän ja kulmikkaan huumorin taustalla on suuria tunteita ja sen ytimessä sykkii rohkea ja lempeä leijonasydän."




Mistäs sitä alottais? Elokuva oli musta todella hyvä. Paras leffa mitä hetkeen oon nähnyt. Se oli tehty hyvin, siinä oli hyviä näyttelijöitä ja rasismi aiheena on jatkuvasti pinnalla. Elokuva kokonaisuudessaan oli rakennettu järkevästi, ja siinä oli ajateltu monia pieniä juttuja, joita ei katsoja välttämättä edes huomaa, tai ei vain tiedä aiheesta tarpeeksi. Mm. siis jotkin uusnatsien sanavalinnat. Siinä oli myös loistavaa huumoria, ja nauroin monessa kohdassa oikein kunnolla, vaikka leffan aihe muuten olikin "arka".

Peter Franzénin suoritus oli mun mielestä todella hyvä. Tykkäsin siitä, miten hän ilmaisi eri tunnetiloja, jonkin verran tietenkin myös ohjauksen piikkiin, eli ylistystä Domelle. Jasper Pääkkösestä pidän myös näyttelijänä, hän on mun silmissä ainakin kehittynyt tosi paljon niistä Pahat Pojat -ajoista. :D Tietenki viel hiukan näen hänet siinä valossa ja joskus vaikee ottaa tosissaan, mut hyvin esitti roolinsa!


Sitte vähän aiheesta. Totta kai oon rasismia vastaan ja se on väärin. Kannatan tasa-arvoa, ja että kaikilla ois hyvä olla. Rasismi kuitenkin alunperin viittaa ihonvärin perusteella tapahtuvaan syrjintään, mutta rasismiksi nykypäivänä mielletään lähes kaikki ulkomaalaisiin kohdistuva syrjintä. Eli se on vähän häilyvä käsite. Mun mielestä ihonvärillä ei pitäisi olla mitään merkitystä elämässä. Ihmiset vain ovat syntyneet eri puolella maailmaa.

Huh, täytyy olla niin varovainen tällasten juttujen kanssa, mutta haluun tän silti kirjottaa. Mulla ei siis oo mitään ulkomaalaisia vastaan. Niin kauan kun he Suomessa käyttäytyvät kuten "laki sallii". Valitettavan paljon tilastojen mukaan vaan tapahtuu rikoksia ulkomaalaisten toimesta, ja se on sääli. Tarkemmin sanottuna, mä oon siis rikoksia vastaan, en ulkomaalaisia. Yhtä paljon mua ärsyttää, jos suomalaiset "rötöstelevät". Oikeasti.


Leffassa tuli ainakin yks ärsyttävä piirre esille rasismin suhteen. Samaa piirrettä näkyy myös "oikeessa elämässä". Usein heti, jos valkoihoinen sanoo jotain (v*ttumaista tms piikittelyä) ulkomaalaiselle/eri ihonvärin omaavalle henkilölle, se vedetään rasismiksi. Elokuvassakin esiintyi kohtaus, jossa ensin valkoinen mies sanoi tummalle miehelle törkeyksiä, jonka jälkeen tummaihoinen haukkui tämän rasistiksi ja ties miksi (oikeutetusti siinä tilanteessa, kyllä). Virhe tapahtuu mun mielestäni siinä, että tummaihoinen mies jatkoi juttua laukomalla valkoiselle miehelle vaikka mitä kamaluuksia ja rumia juttuja, eikä siihen sitte ollu nokan koputtamista. Eikö se oo samalla mitalla rasismia, että tummaihoinen syrjii valkoisia? Joskus tuntuu, ettei valkoinen ei saa puolta sanaa sanoa, kun se on jo rasismia (tosin leffassa oli todella kyse rasismista), mutta toinen huutaa sulle vaikka mitä asiattomia juttuja. Aika vaikeita juttuja... 

Tä oli ainut asia, joka jäi tosissaan ärsyttämään. En tiedä, oliko tä kohtaus tahallaan laitettu leffaan, just sen takia, että ihmiset alkais asiaa ajattelemaan. Mussa ainakin herätti ajatuksia, joten jos sitä haettiin, ni siinä onnistuttiin :D 


Kaikenkaikkiaan suosittelen leffaa kaikille, puhutti aihe tai ei :) Hieno kokonaisuus, ja saanu lehdissä hyviä arvosteluja. Me ainakin tykättiin!


-Essi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3