torstai 11. syyskuuta 2014

Aikuisten maailma

Siis huh sanon minä! Onko joku muu (mun kanssa samaa ikäluokkaa oleva) hoitanu jo pankkiasioitaan itsenäisesti? Mä otin askeleen kohti sitä sekavaa maailmaa, kun eräs tilini oli umpeutumassa, ja sain soiton että mitäs haluan mun rahoille tehdä?! 

Ensinnäkin, miten hukassa voi olla termistö? Juttelin puhelimitse ensin tunnin tän pankkineidin kanssa, hän alko siinä suoralta kädeltä esittelemään vaihtoehtoja mun rahoille. Siis miten voisin osata päättää kun en ymmärtänyt yhdestäkään vaihtoehdosta mitään?? Hänen joka toisen lauseensa jälkeen mun kysymys oli "Mitä tä käytännössä tarkoittaa?" Todella turhauttavaa, ja ylipäätään mulla tuli jotenkin puhelun aikana mielikuva, että se tili umpeutuu an yy tee nyt, eli pakko tehdä päätöksiä heti eikä huomenna. Vaikka sehän ei ollut totta, ja jotenkin tuli harhaan johdettu olo kun faktoja ei kerrottu, sekä muutenkin kun mulle alettiin tyrkyttämään väkisin jotain rahastoa. 

Asiat jäi onneks kesken, ja hän lähetti mulle postissa lippuja ja lappuja hirrrveän pinon, jotka annoin suoraan mun vanhemmille luettavaksi. Vaikka miten yritin, en vaa käsittäny kaikkia noita asioita mistä mulle kerrottiin! Ja tässä ollaan seuraavaks 24-vuotiaita... Yhden järkevän asian sain itsenäisesti aikaseksi, nimittäin pääsin eroon Visa Electronista ja sain yhdistelmäkortin tilalle, hyvä minä wohoo! :-)




Oon jo pidemmän aikaa miettinyt ASP -tilin avaamista, koska joko yksin tai yhdessä asunnon ostaminen tulee olemaan edessä joidenkin vuosien päästä, eli eipä siitä missään nimessä haittaakaan ole. Juttelin mun vanhempien kanssa asiasta, sekä tietenkin Aapon. Vanhemmat oli ihmeissään, miten joustavaksi ASP on muuttunut vuosien saatossa, verrattuna siihen kun he ovat asuntonsa sen avulla ostaneet. Innostuivat siis kun tajusivat kaikki plussat, ja Aapokin on jo pidemmän aikaa pitänyt sitä kannattavana, koska mulla on siihen tällä hetkellä mahdollisuus. Meistä kummastakaan ei tunnu järkevältä säästää rahaa samalle tilille, mutta molemmat voi tahoillaan säästää ja esim. eri pankkien ASP -tilit yhdistää lähempänä asunnon ostoa. Tekee kaikesta paljon selkeämpää, eikä panokset tarvi olla samat.

No, iskä siis varasi ajan pankkiin, ja mentiin sinne juttelemaan kaikista mun tarpeista - erääntyvästä tilistä, ASPista, sekä jossain kohtaan eteen tulevista opiskeluista, joita varten haluan myös jättää rahaa "sivuun", jotta töitä ei tarvitse paiskoa niin kovaa tai mahdollisesti joku vuosi yhtään, tai esim. ottaa opintolainaa ollenkaan. Kaikkea tietenkin vaikeuttaa se, etten edelleenkään tiedä varmuudella mihin haluan hakea, mutta kaikissa kouluissa taitaa tällä hetkellä olla aika rankkaa, enkä haluis polttaa itteäni loppuun, ja tietty se koulumenestyskin on aika tärkeää ;-)



Rahasta on järkyttävä paniikki noin ylipäätään kun mietin tulevia vuosia, ja eilen illalla teinkin hiukan laskutoimituksia opiskeluaikana saatavista tuista ja mun pakollisista, kuukausittaisista menoista. Alkoi hirvittämään ennen kun olen edes lähelläkään opiskelupaikkaa, mutta kai kaikki sitte vaan järjestyy jollain mystisellä tavalla. Tuntuu silti ihan kivalta tietää, että joskus tuun oikeasti ostamaan oman kämpän!!! Askel kohti aikuisten maailmaa, kerrankin ihanalla tavalla haha!    

Terkuin
Esma


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3